fredag den 16. april 2010

70 år...

-er jeg ikke, men kan af og til føle mig sådan... :o) I aftes lavede jeg disse duge-holdere ud af resterne af dem jeg havde sidste år... Det var ikke særlig holdbart det garn/snor perlerne var trukket på...og der var også nogle metal dimser der rustede fælt efter de første par omgange regn... sååå... Men jeg går ind for genbrug og genbrugte så det der ikke var gået til...og fik sat mit helt eget præg, som jeg jo godt kan lide at gøre, bl.a. med den pink tråd som jeg fik forleden dag af Ældstedatteren fra Tiger... :o)

Apropos Ældstedatteren, så fulgtes hun og jeg med Øjestenen og hendes bedste veninde fra børnehaven ind for at fejre en anden kvindes 70 års fødselsdag...Nemlig Dronning Margrethes... :o) . Jeg må med skam melde at selv om jeg har boet i København det meste af mit liv, aldrig har været inde og vinke til hende på hendes fødselsdag... Jeg kan nok næppe kaldes royalist, men jeg mener at kongehuset på mange måder er en fin repræsentant for DK's ansigt ud af til...og også en form for samlingspunkt indenfor landets grænser... Og det kom sandelig til udtryk idag... Vi havde planlagt turen så vi kunne være i god tid til Balkon-seancen...men men men, busser var omlagt og en rigtig masse andre mennesker havde fået den samme idé om at fejre damen som vi havde... Py-ha...så af bussen ved en station, ned og med toget til Nørreport st. og derfra ned i Metro'en...af på Kongens Nytorv og i rask trav, eller så langsomt som det nu gik i gåsegang ned mod Amalienborg Slot... Vi nåede sidegaden (Frederiksgade) til slotspladsen, så gik det hele nærmest i stå... ... ...der stod vi så med to meget spændte piger, som ikke kunne se meget andet end ben og numser på andre mennesker...og balkonen kunne vi ikke se... :o(. Så var gode råd dyre... Vi "camperede " så på fortorvet der, med madpakker og medbragt kage (for vi skulle jo spise kage hos/ved Dronningen, for det gør man jo til en fødselsdag, mente Øjestenen) og vi kunne i det fjerne høre jublen da de i etaper trådte ud på balkonen... :o)... Vi havde jo så luret at Dronningen og Henrik jo nok ville komme der forbi os i den fine karet og eftersom vi sad yderst på fortorvet ville vi jo siden stå på første parket... Men men men...hvor findes der bare mange "dumme", egoistiske mennesker...for de lagde tilsyneladende slet ikke mærke til de to skønne tøser der stod klar der med deres flag...

...næh, de stillede sig bare tårnhøje op foran i flere rækker, selvom vi gjorde opmærksom på at vi altså havde stået der i små 45 min og ventet...og at politiet flere gang gik forbi og bad folk om at trække om bag den hvide streg hvor vi stod... Flere gange vendte de sig bare om og kiggede på os og forventede ligesom at vi skulle trække os baglæns så de stadigvæk kunne stå forrest selv om vi jo havde stået der først...og så bliver jeg altså stædig som et æsel... jeg blev stående...men lige lidt hjalp det... Der stod så et par udenlandske piger forrest som sagde at de små piger gerne måtte komme frem når de havde taget de billeder de gerne ville have...og så tænkte jeg, vi kan måske se kareten i max 5 sek. og hvis de først skal fotografere og så kan pigerne kommefrem, ja så er kareten jo for længst forbi... Så jeg greb resolut Ældstedatteren i armen og satte hende ind i planen. Lige så snart vi kunne ane Garderhusarene så skulle vi løfte pigerne så højt op vi kunne, en hver, og fortælle dem så godt som muligt hvad de skulle kigge efter... Og missionen lykkedes... de fik se Dronningen og Henrik ganske klart og tydeligt i kareten... :o)
Derfor har jeg ingen billeder af da vi så Dronningen, for det er lidt svært at fotografere samtidig med at man står med en snart 4-årig holdt op i strakte arme... Men jeg fik hendes også set i hendes finurlige blå hat... :o)
Derefter gik turen igennem en temmelig menneskefyldt bymidte...op forbi Marmor-kirken, op gennem Bredgade...ned af Strøget indtil vi var forbi Helligånds Kirken,så drejede vi om ad Studiestrædet og havnede på Rådhuspladsen, hvor en bus kom og kørte os 4 trætte piger hjem til Ældstedatteren... Og træt er jeg endnu...så nu vil jeg finde min seng... :o)

Nat nat... :o)
Ciao

4 kommentarer:

Unknown sagde ...

Godt de små, fik set lidt ! Og de fik prøvet at være en del af en helt særlig stemning :-)

Pernille på 1. sagde ...

Jeg så godt i fjernsynet at mange mennesker var gået helt forgæves for at se Dronning. Et par kvinder fra Fyn havde været med bus over men de fik intet at se. Godt at de to små trods alt fik set et kort glimt.
Knus og god lørdag

Eva sagde ...

Hvor er nogen dog ubetænksomme. Kunne de andre dog ikke fotografere hen over hovedet på to små piger? Nå men de små fik set dronningen,- det var jo det vigtigste. Og billeder, dem kan vi finde overalt, meget bedre end vi selv kunne have taget dem.

Mette Lykke sagde ...

Det er nu specielt selv at opleve menneske mængden og stemningen..
Men det er ikke nemt at være lille, når der ikke tages hensyn..

Meget fine dug prismer du har lavet..
Knus fra Ærø.