tirsdag den 10. september 2013

Tiden går og livet fortsætter...

Ak ja som tiden den bare rinder.
Jeg er forholdsvis ok.
Det er skide hårdt arbejde, det her orden-efter-afdød.
Det er faktisk ikke fair at man i sin sorg skal træffe en masse praktiske beslutninger.

Jeg valgte at undersøge mulighederne omkring bedemand via nettet.
Og det er jeg glad for.
Jeg havde ikke meget lyst til at der skulle komme et fremmed menneske ind i mit hjem.
Underlig tanke, men sådan følte jeg på det givende tidspunkt.
Ja vi er godt nok 3½ søskende, men det blev ligesom mit lod at skulle arrangere begravelse, være kontaktperson ved skifteretten og alt det andet der er fulgt efter.
Og på en måde giver det mening, jeg er den der i lange perioder var den eneste der havde kontakt til vores mor. 
Ham den ½ er fritaget, fordi han blev jo bortadopteret som nyfødt og kom først retur i vores liv ca 30 år senere. Og så bor han i Nordjylland.
Den ældste af os tre bio-søskende kan jeg ikke fortælle hvor bor, fordi det ville give uanede konsekvenser for ham, og det vil jeg ikke have på samvittigheden.
(Heller ikke selv om jeg ikke synes at han har fortjent bedre - men nok om det)
Den mellemste af os tre bor i Århus, og har igennem det meste af mit liv taget afstand fra alle os i vores familie.
Han kom dog og deltog i afskeden med vores mor på hospitalet og blev her i Kbh indtil begravelsen var overstået.

Og tilbage til bedemand og begravelse.
Jeg skulle finde et telefonnummer på en bedemand i nærområdet og brugte Google.
Jeg fandt flere muligheder og så opstod dilemmaet, hvem skulle jeg vælge?
Så fangede mit øje et alternativ, et begravelsesfirma hvor al kommunikation (næsten) og alle valg foregik på deres hjemmeside, så jeg i ro og fred kunne sidde med mine egne tanker og klikke på hvad jeg nu ville vælge af kiste, blomster (dem fik jeg dog speciallavet - uden merbetaling) osv.
Jeg sammenlignede priser og services, fordi godt nok skulle min mor vel ud på den sidste rejse, men der var ingen grund til at vi skulle ud i at betale overpriser for de samme services.
Og så sloges samvittigheden og jeg lidt om det nu også var ok at tænke sådan.
Jeg kom overens med min samvittighed og gik igang med at klikke.
Og det var nemt og overskueligt.
OG NEJ DETTE ER IKKE ET SPONSORERET INDLÆG -
blot en fortælling om hvor god en oplevelse jeg havde af noget så tungt som at skulle planlægge en begravelse.
Efter de først syv klik og tryk på godkend, en sen aftenstund, gik der lidt under et kvarter (dette var blevet varslet) ringede en meget sød og rar mand mig op, og der var ingen sødsuppe-snak. Heldigvis.
Vi fik os en kort snak om de valg jeg havde truffet og jeg blev guidet videre via en email jeg modtog lidt efter vores samtale.
Og sådan var hele forløbet op til begravelsen.
Stille og roligt, og hvis jeg havde spørgsmål så kunne jeg ringe på hvilket tidspunkt af døgnet det skulle være, og få svar på dette.
Samtalen med præsten kom jeg ikke udenom, men det var også ok.
Og jeg må sige at den båredekoration vi havde fået lavet var så smuk i alverdens farver.
Og selve cermonien var rigtig fin.
Og igen rigtig god service.
Der var en bedemand tilstede og han stod for indsamlingen af kort fra de blomster der kom osv.

Alt i alt en super god oplevelse, og så er det jo heller ikke skidt at vi sparede ca 30.000 kr på at få de samme services som hos en lokal bedemand.
Så jeg kan kun anbefale bedrebegravelse.dk

Derudover så har der været en masse papirarbejde og rundringning.
Ventetid.
Kontakt til skifteretten.
Ventetid
Tømning og opsigelse af hendes lejlighed.
Ventetid.
Ja lige nu venter jeg på at få hendes lille opsparing udbetalt fra hendes bank.
Jeg står jo som bobestyrer.
Så skal der betales regninger.
Og engang når det er overstået, så er der måske en lille klat penge til os alle 4.

Og først derefter tror jeg at den reelle sorg kommer til mig.
Fordi jeg har jo skulle være i kontrol.
Have det store overblik.
Og det er en daglig kamp pga min sygdom.

-så må stress, angst, mørke, lys, fred og ro vige pladsen.

Men  jeg vil prøve at huske, at alt godt kommer til den tålmodige :)




1 kommentar:

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Det gør det Pi, du har vundet min give away:))

Skriv til mig på stihj@sol.dk

kh. Stine