torsdag den 2. maj 2013

Som tiden ikke bare går, den render...


...og sommetider fra mig :)

Det er 3 mdr! siden jeg skrev herinde sidst, og det er ikke en gang med vilje :)

Det er ikke fordi der ikke sker noget her hos mig, at jeg ikke får skrevet herinde.
Af og til sker der nok for meget, især oppe i mit hoved, til at jeg kan focusere og få det skrevet ned.

Siden sidst har jeg afsluttet det forløb jeg gik i hos psykiateren.
Han vurderede at han ikke kunne gøre mere for mig.
Sagt på anden måde: At alle behandlingsmuligheder er udtømte.
Det var både en lettelse, for så er jeg ikke helt tosset i min egen opfattelse af min tilstand.
Men det var også en underlig tom fornemmelse, fordi hvad så?
Er jeg så bare en håbløs tosse?
Både ja og nej.
Jeg fik ikke en men hele fire benævnelser på hvad der er galt med mig.
F.eks. så er jeg særlig sensitiv.
Det kom ikke helt bag på mig. Det er ikke en diagnose, men en del af min personlighed.
Men fordi det er en del af min personlighed, så er det også en medvirkende faktor i de andre tre benævnelser/diagnoser jeg fik.
Blev jeg klogere på hvad det er jeg fejler?
Måske ikke, men jeg kan måske bedre forstå de hensyn som jeg bliver nødt til at tage til mig selv i al fremtid. At jeg bliver nødt til at skabe forskellige øer omkring mig hvor jeg kan leve mit liv i forskellige sammenhænge. Og vigtigst af alt at jeg beslutter og bestemmer hvor og hvornår jeg er på hvilke øer.

Der er stadigvæk intet nyt omkring min klage over afgørelsen på min ansøgning om førtidspension.

Jeg var til den obligatoriske 3 mdr's samtale på Jobcenteret igår.
Heller ikke her ved de hvad der skal ske fremadrettet.
Det virker dog til at de lytter mere til mig og mine behov/begrænsninger.
Det er nyt at jeg selv har en aktiv rolle omkring om hvornår jeg evt. er parat til at skulle i aktivering igen. Eller rettere i ressourceforløb, som det så smukt hedder nu.
Det er nemlig ikke kun lærerne som er blevet mødt med kritik af den siddende regering.
Sagsbehandlerne på Jobcentrene har fået at vide at de har focuseret alt for meget på borgernes begrænsninger istedet for at se på borgernes ressourcer.
Det kan jeg som borger slet ikke genkende.

Det. altså ressourceforløb, er en del af den nye kontanthjælpsreform.
En anden del er, at når man som jeg er langtidssygemeldt (på 5.år i denne omgang), så skal man indgå i resourceforløb der kan vare i 1-5! år før det kan komme på tale evt. at søge om førtidspension.
Må indrømme at jeg blev lidt panikramt og ked af det da jeg fik det at vide, af den ellers meget søde og omsorgsfulde Sagsbehandler jeg har fået på Jobcenteret.( Er spændt på at se hvor længe jeg får lov til at beholde hende.)
Jeg synes at jeg har deltaget i min del af disse aktiveringer/ressourceforløb allerede.
Og Sagsbehandleren kunne da heller ikke svare mig på hvad der så evt skulle ske med mig hvis jeg ligesom aldrig blev parat til at give grønt lys til hende om at jeg var klar til at komme i ressourceforløb igen.
Det spørgsmål have de (sagsbehandlerne) bl.a. også stillet Socialministeren, og gik og ventede på svar på.
 Alt det nye her, træder i kraft pr. 1 januar 2014.
Jeg (og dem omkring mig) krydser så meget fingre for at jeg får medhold i min klage, så når den afgørelse falder i løbet af de næste 2-3 mdr. så bliver det ikke mig der skal stå model til regeringens sikkert velmenende reform, for det kan jeg faktisk slet ikke overskue at skulle være en del af måske  endnu 5 år frem i tiden.

Nu skal alt jo heller ikke kun være dommedags profetier her, så jeg kan da også fortælle at jeg har rykket om og surprice! solgt og købt nye møbler. :)

Gammel spisebord solgt - nyt spisebord købt.
Det lyserøde chartol solgt
Sofabordet sat til salg - nyt sofabord købt.
En lænestol skal flytte hjem til Yngstedatteren i deres nye lejlighed (men det er en helt anden historie, som jeg fortæller på et andet tidspunkt) - sovesofa købt.

Men alt det og meget mere, vil jeg fortælle mere om i de kommende dage.
Fordi jeg har jo i grunden savnet at skriver her, til de der endnu har mod på at følge med på sidelinien af mit liv i en nøddeskal :)

Og jeg bliver jo altid mægtig glad for en kommentar i ny og næ :)

Så stay tunned :)

Ciao :)




6 kommentarer:

Eva sagde ...

Det var da hyggeligt at høre fra dig. Jo,jo, der er en del, der skal have nye vinkler på det hele: Moderniseringsstyrelsen, ressourceforløb....., fine ord.

Pi Andrea sagde ...

Ja man kan så bare håbe at det hele ikke bare er gamle varer i ny indpakning :S

karen margrethe Lohse Nielsen sagde ...

Hvordan i hede hule helvede tror de (regeringen) det er når man har en krøllet plisséret hjerne og ikke kan få den i gang som de "andre"? hvorfor SKAL de mose rundt med et menneske der tydeligt kan sige til og fra.
Det er sådan jeg opfatter dig, klar over dine egne kompetencer 0g gerne vil det du magter.
Endnu et mennesker der skal kæmpe for den hjælp samfundet bryster sig så meget af...det mennesker er dig.
Dejligt at du er her igen, har kigget efter dig af og til men dit liv går jo i dit tempo.

Mange kærlige hilsener
bedstemorkaren

Gitte Luna sagde ...

Dejligt at høre lidt fra dig igen ;-)

Pi Andrea sagde ...

Kære Karen.
Ja jeg mener selv at kunne sige til og fra, men det kan dem der snyder systemet jo også, derfor er os der ikke kan krølle hjernen ud i de rette folder åbenbart nødt til at blive mistænkeliggjorte...og deraf presses igennem vridemaskineriet i al evighed.
Jeg må tilstå at jeg også havde større tiltro til at systemet kunne skelne. Jeg har jo trods alt lagt ca. 20 år på arbejdsmarkedet og små 5 år i uddannelsessystemet før mit "maskineri" brød helt sammen.
Tak for dine opbakkende ord :)
Knuss, Pi

Pi Andrea sagde ...

Kære Gitte Luna, TAK :)